Gå til hovedindhold

Lav hackathons med os

Aarhus City Lab afholder Hackathons, hvor studerende arbejder intensivt med at løse kommunale udfordringer – til gavn for udviklingen af Aarhus og for at synliggøre talentmassen blandt de studerende.

  • Læs op

Indhold

    Hackathons

    Aarhus City Lab afvikler hackathons med studerende på de videregående uddannelser i Aarhus. Under et hackathon bliver de studerende præsenteret for en problemstilling, som de skal arbejde intensivt med at finde løsninger på.

    Et hackathon varer typisk to – fem dage. Deltagerne bidrager med analyser, peger på løsningsmuligheder, udvikler prototyper eller videreudvikler eksisterende produkter mm. 
    Som afslutning på forløbet kan en jury kåre en vinder.

    Både virksomheder offentlige organisationer og uddannelsesinstitutioner kan få glæde af samarbejdet om hackathon. Målet er at udvikle forløb, der taler ind i undervisningen og samtidigt bringer virkelighedsnære udfordringer i spil. 

    Afviklede Hackathons i 2024

    April
    Over to dage i april knoklede pædagogstuderende fra VIA med at finde løsninger til, hvordan teknologi kan spille en rolle i arbejdet med unges mistrivsel. Hackathonet var tilrettelagt som en del af et undervisningsforløb på modulet "Social innovation og entreprenørskab". En jury gav de studerende feedback på deres prototyper efter endt hackathon - herefter skulle de studerende arbejde videre med deres idéer.
    Udfordringen var stillet af Aarhus Kommune, Børn og Unge. Hackathonet blev afviklet i regi af projektet TechCircle.

    Februar
    Sammen med Erhvervsakademi Aarhus afviklede Aarhus City Lab tre Hackathons fra den 5. – 9. februar 2024. Her skulle godt 100 studerende arbejde med, hvordan Aarhus kan forbedre det digitale medborgerskab blandt unge – herunder, hvordan byens unge styrkes i at stille borgerforslag, hvordan de kan være med til at præge byudviklingen og hvordan digitale løsninger kan være med til at understøtte fællesskabet før, under og efter et fysisk arrangement.
    Udfordringerne var stillet af Aarhus Kommune, Kultur og Borgerservice. Hackathonet blev afviklet i regi af projektet TechCircle.

    Sidst opdateret: 25. september 2024